Etweening i Erasmus+ projekti

"ODI u Nacijama za sve generacije" (ODI – Obrazovanje za Društvene Inovacije)

U petak 6. novembra 2023. godine u našoj školi je organizovano Finalno veče projekta “ODI u Nacijama za sve generacije” (ODI – Obrazovanje za Društvene Inovacije) na kome su prezentovani način realizacije i iskustva stečena za vreme rada na njemu. Premijerno je prikazan film sačinjen od najefektnijih delova video zapisa sa radionica, nakon čega su učenici, učesnici projekta, uživo izneli svoje doživljaje i utiske, kao i to da li su sada promenili neka od svojih mišljenja i stavova.
ODI je deo programa Erazmus +, odnosno evropskog projekta “ChangeShaping Schools”. Tim nastavnika koji je realizovao ovaj prejekat su činili Vesna Ignjatović (nastavnik informatike i računarstva), Nina Krstonijević (nastavnik biologije), Miloš Kozić (nastavnik hemije), Gordana Lazić (učiteljica) i Biljana Gradojević (nastavnik tehnike i tehnologije), uz veliku podršku kolega iz škole i roditelja. Ambasador ovog programa u Srbiji je organizacija KidHub iz Beograda, u partnerstvu sa organizacijama iz Grčke, Rumunije, Kipra, Hrvatske i Velike Britanije.
U našoj školi je ovaj projekat, kroz različite radionice, realizovan u prethodnih godinu dana. „Obrazovanje za društvene inovacije” predstavlja obrazovni model za osnaživanje i pripremu učenika za uočavanje i definisanje problema u njihovom okruženju, odnosno, da sarađuju, traže rešenje i da se zajednički osnaže i aktiviraju u društvu, kako bi bili nosioci pozitivnih društvenih promena, jer je poznato da uspeh u malim projektima donosi veliko samopouzdanje za mnoga postignuća u budućnosti.
Cilj održivog razvoja na koji smo se fokusirali bio je da ojačamo instituciju naše škole i doprinesemo kvalitetnijem obrazovanju. Učesnici projekta su bili učenici svih razreda, zaposleni u školi, roditelji. Definisane su određene pedagoške situacije (učenici su ih opisali u anketi na početku projekta), koje su potom dramatizovane metodom Forum teatra, gde smo „ulazili u tiđe cipele“. Bavili smo se neprihvatljivim ponašanjima i njihovim korekcijama, odnosno kako da bolje razumemo jedni druge i da unapredimo našu saradnju.
Projekat je započet sa idejom da učenici na kratko vreme izađu iz svoje pozicije učenika i zauzmu ulogu zaposlenih u školi, svojih drugova ili roditelja. Tokom radionica na kojima su predstavljane različite situacije koje se realno dešavaju u školi, kao na primer kašnjenje na časove, ometanje, nedisciplina na času, pritisak koji nastavnici trpe kako bi stigli da ispredaju preobimno gradivo i da ocene učenike brojem ocena koje treba da imaju u toku polugodišta radi utvrđivanja zaključne ocene, zatim preopterećenost učenika, širenje neistina, podsmevanje… Učenici su se na kratko postavljali u poziciju druge osobe kako bi shvatili kako se oseća i zašto na određeni način reaguje druga osoba. Oni su, postavljanjem u „tuđe cipele“, razvijali razumevanje, toleranciju, prihvatanje i uvažavanje tuđih stavova i mišljenja. Na taj način se, u anketi na kraju projekta, 89% učenika izjasnilo da je poziv nastavnika izuzetno složen i odgovoran i da ih sada bolje razumeju.
Na međunarodnoj Konferenciji o obrazovnim politikama „Skaliranje programa Obrazovanja za društvene inovacije u EU“, koja je održana u Nikoziji, izabrana su pet projekta koji su predstavljali Srbiju. Među njima je bio naš „ODI u nacijama za sve generacije“, koji je na Kipru predstavila nastavnica engleskog jezika Ivana Sušić. Projekat je odlično prihvaćen i komentarisan kao veoma originalan i upotrebljiv. Ostvareni su i kontakti sa drugim školama, iz ostalih zemalja učesnica, sa željom za daljom saradnjom. Posebno je pohvaljen naš način prezentacije škole putem banera, flajera i bedževa sa QR kodom ka sajtu naše škole.